BLI FJELLVANT

Opp24 skal bidra til at deltakerne blir bedre kjent med turmulighetene i hele regionen og utvikler større egenkompetanse når det gjelder å ferdes i fjellet. De 24 turene har stor spennvidde i tilretteleggingsgrad, lengde og antall høydemeter. Opp24 byr derfor på utfordringer som gjør at de som gjennomfører alle turene med rette kan titulere seg som «fjellvant».
Foto: Are Løset

Gradering av turene

Turene i Opp24 er godt beskrevet på turportalen UT.no. Her er lengde og høydeforskjell på turen angitt. I tillegg er turene gradert med fargekoding fra grønn som er en enkel tur, via blå og rød til svart som kjennetegner en meget krevende tur. I tillegg til de rent terrengmessige utfordringene, må man på toppturer ta ekstra hensyn til vær og føreforhold.

Nærmere informasjon om gradering av turene finner du i MERKEHÅNDBOKA

Enkel

Middels

Krevende

Ekspert

Sikkerhet i fjellet

Storsylen 1762 moh.
Storsylen 1762 moh. Foto: Einar Berg
Vi anbefaler at du alltid tenker sikkerhet på tur i fjellet. Tenk igjennom hvilke situasjoner som kan oppstå, og hvordan problemer kan unngås. Spesielt på de lengste og mest krevende turene er det viktig å være godt forberedt. Høyden og skiftende værforhold krever brukbar fysisk form, godt utstyr og at du kan bruke kart og kompass. 

Trening og næring

Mange går turer i marka og trener en del, og det er bra. Når man skal gå en lengre fjelltur, skal man i tillegg bære litt utstyr, man skal gå i litt ulendt terreng, og man skal gå i flere timer. Dette er en større belastning enn en kort treningstur selv om intensiteten er lavere. Derfor er det lurt å trene på det, gjerne ved å være med på Opp24. Ta gjerne de korteste turene først slik at du gradvis venner kroppen på den økte belastningen. Du trenger absolutt ikke å være i «superform» for å gå disse turene, men et visst treningsgrunnlag er nødvendig.

Næring er viktig når man skal gå lange turer i fjellet. Når turen varer flere timer er det lett å gå tom hvis du ikke passer på å fylle opp lagrene. Spis godt før turen, og ha med en stor matpakke, gjerne dobbelt så stor som den matpakken du har med på jobb eller skolen. I tillegg anbefaler vi å ha med litt ekstra som kan gi rask tilførsel av energi som sjokolade (ja, det er lov å spise sjokolade på tur!) eller en blanding av nøtter og rosiner.

Drikk mer vann enn du har lyst på. En halv liter i timen er nødvendig, mer på varme dager.

Det er viktig å drikke mye vann på tur i fjellet, spesielt på varme dager. Foto: Jonny Remmereit

Klær og utstyr

Vi anbefaler å kle seg etter lag på lag-prinsippet. Ull innerst er best. Det holder deg varm, også når det blir vått. Mellomplagg av ull eller flece tas av og på etter behov. Vind- og vanntette ytterplagg er helt nødvendig i fjellet. Husk lue og votter, også om sommeren. Det er ikke nødvendig med dyrt spesialutstyr for å gå på fjellturer, et rimelig regnsett holder fint. Det kan puste litt dårlig slik at det blir klamt, men det kan man løse ved å åpne glidelåser, og ta av regntøy når det slutter å regne.

Beina er viktig. Her kan godt skotøy og forebygging av gnagsår være avgjørende for hvor hyggelig turen blir. Vi foretrekker litt kraftige tursko, med litt stivere såle enn joggesko, de har gjerne godt mønster som gir godt grep, og de kan ha en goretexmembran som gjør de ganske vanntette. Fjellsko er også et godt alternativ, som gir bedre støtte, og beskytter anklene mot røtter og stein. Nye sko gnager. Vi anbefaler derfor å gå inn skoene før du legger ut på langtur. Hvis du vet at du ofte får gnagsår på spesielle steder, så kan du forebygge ved å legge en remse sportstape over dette stedet. To lag strømper er også et tips for å forebygge gnagsår. Det innerste laget kan være en tynn strømpe.

I tillegg til mat og drikke så bør sekken inneholde en del utstyr for å gjøre turen trygg.

Litt førstehjelpsutstyr. Plaster og strips til å dekke sår, og stanse blødning fra kutt. Sportstape kan fylle flere funksjoner, blant annet forebygging av gnagsår. Våtservieter og kompresser kan også være godt å ha. Om vinteren kan det i tillegg være lurt å ha med litt ekstrautstyr til å fikse skibindinger, og selvfølgelig skismurning.

Et ekstra sett med ullundertøy er viktig for å holde varmen om man blir våt.

Hvis været skulle bli dårlig eller noe skjer slik at du ikke når fram dit du skal må du ha utstyr for å overleve ute. Da er en vindsekk er et godt hjelpemiddel. Kommer du i ly for vind og regn er mye gjort. En lett sovepose gjør oppholdet ute ganske komfortabelt.

Riktig bekledning og utstyr er viktig. Foto: Asgeir Våg

Kart og kompass

Vi vil anbefale alle å bruke kart og kompass. GPS er et godt hjelpemiddel, og kan gjerne brukes i tillegg. Kartet gir deg all informasjon du trenger om hvordan terrenget rundt deg ser ut. Høydeforskjeller kommer godt fram, du kan finne de beste stedene for å krysse bekker og myrer, stier, bekker og kraftlinjer er gode holdepunkter for finne en god rute. I tillegg ser du hvordan omgivelsene er. Det kan for eksempel være spennende å se hva fjellet til høyre heter, eller hvor stien du møter fører hen.

Kompasset er også viktig. Når man går i skog, eller i dårlig sikt er det fort gjort å dreie ut av kurs. Kompasset hjelper deg å holde retningen. Kompasset hjelper deg også å holde kartet orientert. På den måten kan du lett holde kontroll med veien fram til målet. Ikke dra ut på langtur før du har lært å lese kartet. Du må også kunne orientere kartet, og ta ut kompasskurs.

Kart og kompass er obligatorisk på tur i fjellet.

Tips for økt sikkerhet

Deltar du på våre fellesturer går du trygt sammen med en erfaren turleder.
Deltar du på våre fellesturer går du trygt sammen med en erfaren turleder. Foto: Per Simensen

Når du er godt forberedt, har bra kunnskap og trening og utstyr som holder, er det noen andre elementer som vi også bør tenke på når vi planlegger turen.

Fjellvettreglene gir oss gode råd. De er bygd på lang erfaring.

Det kan skje at du blir skadd eller går deg bort. Da kan du trenge hjelp. Forutsetningen for å få hjelp er at noen vet at du er på tur, og omtrent hvor du er. Derfor må du melde fra hvor du går, og når du omtrent planlegger å være framme.

Hvis du går alene, er du mer utsatt hvis noe skulle skje. Hvis du gjør det, stiller det enda større krav til at resten av sikkerhetsopplegget, som utstyr og kunnskap, er godt.

Vend i tide, det er ingen skam og snu er en viktig regel, som vi stekt vil anbefale å følge. «I tide» betyr at vi ikke skal gå lenger enn at vi har nok krefter, og tilstrekkelig utstyr til å komme oss trygt hjem, eller i verste fall klare oss fint gjennom en natt ute. Ønsket om å nå til topps er ofte sterkt, men da må vi huske at det viktigste er turen, og at vi kommer trygt tilbake.

Skredfare og islagte vann er momenter som gjør turene ekstra krevende vinterstid. Turene i denne boka går utenfor oppkjørte skispor, og man må derfor selv vurdere hvor det er trygt. Det er ofte fullt mulig å finne trygge veivalg der vi unngår farefylt terreng. Vi vil anbefale at du som en hovedregel unngår regulerte vann, særlig ut, og innløp av bekker og elver. Vi vil også anbefale å unngå bratt terreng, det vil si i eller under terreng med mer enn 30 graders helling.

Turene i marka og i fjellet kan være din fineste hobby, og det å innarbeide tilstrekkelig kunnskap om sikkerhet og utstyr gjør turene enda bedre. Trondhjems Turistforening er din turekspert. Vi kan hjelpe deg til den kunnskapen du trenger for å ferdes trygt i fjellet. Du kan også velge å delta på våre organiserte turer. Da går du trygt med en erfaren turleder og kan dele opplevelsene med andre.